tisdag 23 mars 2010

Halleluja!

Nu har jag varit hos Jens-Ole, handkirurgen. Han klämde på min tumme och frågade om det gjorde ont. Det gjorde det inte. Han klämde och vickade lite till och frågade om det gjorde ont, men nej det gjorde inte ont.
– Halleluja! sa doktorn.
Det sa jag också när jag gick därifrån med ortosen i fickan och handen alldeles lös och naken. Lite osäkert kändes det, i synnerhet med de isiga trottoarerna. Tänk om jag skulle ramla och bryta något.
Man skulle ha broddar på skorna hela tiden nu, då kan man ju säga att man går på Broddway
Nu när jag slipper ortosen så känner jag hur stel handen är trots att jag tränat ganska bra. Det är bara att fortsätta träna och enligt läkaren skulle jag inte räkna med att vara hyfsat återställd förrän efter ett halvår, dvs i juni. Då kommer jag att bli kallad till röntgen.
Nu ska jag sätta mig och fundera på en samling goda råd till dig som går och funderar på operation eller inte. Visserligen kommer värken att föra dig fram till ett beslut så småningom men lite erfarenhetsgrundade råd kan jag ju samla i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Hej! Dotra gav mig din bloggadress, vilken jag nu lusläst inför min egen op.i början på maj. Nedkom gärna med ytterligare tips i sinom tid! Skosnörning? Bilkörning? Ogörning? Kan man sticka efteråt? Det har jag aldrig kunnat...till Paris skulle jag vilja...sticka. Hej då! Britt W

    SvaraRadera
  2. Visst kan man sticka! Jag stack till Italien tillsammans med åtta kompisar i förra veckan. Sju stycken i 60-årsåldern och en 16-åring, det var intressant.
    Dessutom kan jag sticka tröjor och t o m brodera. Jag har broderat en liten korsstygnstavla med den djupsinniga texten Gröt är alltid gott!
    Det var en väninna som hävdade det och det ska hon få äta upp.
    Jag valde att göra operationen i december för att kunna vara i användbart skick till trädgårdssäsongen (titta på min andra blogg under "Visa hela min profil" ). Men du kanske inte har sådana laster. Då kan du bara slå dig ner med en bra bok och hävda sjukskrivning och viloläge.
    Vilken hand ska du operera? Börja i vilket fall med att träna den andra, det där med toabestyren är besvärligt....

    SvaraRadera