tisdag 22 december 2009

Konvalescenten läser

Konvalescent
Jag gör vad jag kan för att inte vara huslig, det går bättre och bättre. Men här går jag bland vävstolar, garner och tyger och kan inte göra något. Jag känner mig som en tandlös hund i en benhög. Men läsa kan jag ju tänkte jag och gick på upptäcktsfärd i bokhyllorna, det finns ju alltid en massa oläst eller favoriter att läsa om.
Nu har jag läst Ebba Sörboms Bortom minnet, bortom glömskan. Baksidestexten börjar: Vad innebär det egentligen att leva vidare efter Auschwitz? Det borde ju ha varnat mig för strax innan läste jag Cordelia Edvardssons Bränt barn söker sig till elden. Skildringar från koncentrationslägrets vardag. Och innan den jag läste den plöjde jag Linnéa Fjällstedts Missgärningar. (Lögner, svält och mord)
Det fanns väl skäl till att de var olästa och inte var det någon uppbygglig litteratur för mig nu.
Jag behöver något uppiggande, stärkande. Viveka Lärn och Vi ses vid Röde Sten, kanske kan vara bra. Och hjälper inte det så får det bli Tage Danielsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar