torsdag 10 december 2009

träning

Sannerligen är jag ohjälpligt högerhänt. Inför det faktum att jag kommer att ha höger hand gipsad ett tag så har jag börjat träna med vänster hand. Lite privat ADL-träning alltså. Det är svårt. Men för att ta det metodiskt så börjar jag på morgonen med att ta mig ur sängen och kliva in i duschen. Det går att vrida på kranen med vänster och jag kan tvätta mig, t o m i vänster armhåla med vänster hand. Så var det tandborstningen, i början blev det tandkräm i hela ansiktet. Jag försökte med eltandborste men då blev det tandkräm i hela badrummet också.
Frukosten var nästa problem, det är en konst att bre mackor med en hand, jag lämnar tanken på mackor. Det får bli yoghurt, svårt nog att manövrera skeden med vänstern.
Och så var det kläderna. Det är en kamp och det tar tid och jag tror jag skulle behöva åka på träningsläger. Höghöjdsträning i fjällen kanske? Men jag hinner ju inte, operationen är på måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar