söndag 6 december 2009

Tumledsförslitning


Och det har gjort ont ganska länge. Höger tumled närmast handleden värker, utom när det ilar som tandvärk. Jag har fått korticonsprutor. Det hjälper ett tag. Jag har fått fula stödskenor som heter ortoser. De är visserligen ett stöd men de är i vägen och ganska äckliga efter ett tag.
Jag har haft ont i många år och valt bort den ena verksamheten efter den andra. Att hålla i snålar och knappnålar kan jag klara mig hyfsat utan trots att jag är textilintresserad. Virknålen vardet länge sedan jag lade undan, utan saknad. Men att det ska vara så besvärligt med knappar och dragkedjor och pennor och papper och pärmar och allt som kräver pincettgrepp, det gillar jag inte. Och nu har jag lärt mig cykla ytan att hålla i styret eftersom tumbasen trycker mot cikelhandtaget. Trafiksäkerhetverket kanske inte fröjdar sig över det vilket de verkligen borde göra, jag tränar ju upp balansen! Men folk tittar konstigt och jag har förstått att det inte är riktigt åldersadekvat beteende. 60+ar bör hålla i styret och cykla ordentligt.
Nu ska det i alla fall bli operation, den gruvar jag mig inte för, detta är en vanlig krämpa på tanter i min ålder och i det närmaste en rutinoperation/ reparation. Läkaren hävdade att det är en stor operation, det ska flyttas senor och mejslas bort ben och grejas.
Sjukskrivningen förväntas bli fyra till sex månader !!!!! Ja om jag vore byggnadsarbetare, snickare eller murare så kan jag förstå att det är viktigt att vara försiktig och att läkningen tar tid. Men i mitt jobb är det mest munnen som ska användas och den ska ju inte gipsas. Dessutom har jag bett att få operationen strax före jul för att skona jobbet från allt för mycket frånvaro.
Här kommer jag att berätta om mina vedermödor med operationen och som nybliven vänsterhänt husmor i jultid.
Missa inte det!
Våxthusbloggen vilar under vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar