torsdag 17 december 2009

Operationen, egentligen

Jamen vad gjorde de då? var det en som frågade och det kan ju vara en berättigad fråga. Jag sov i godan ro men enligt kirurgen Jens-Ole gjorde han såhär:
Han tog bit av en sena från underarmen, det finns tydligen medskickade reservdelar, och rullade ihop den till ett litet nystan som han placerade i den led på tummen som är närmast handleden. Det var den leden som stelnat och gjorde ont. Eftersom den leden var stel hade jag kompenserat bristen på rörlighet genom att tänja ut nästa led så att tummen pekade vinkelrätt ut från handen. Med påföljd att den också gjorde ont. Den leden stelopererade han helt bryskt. Det är nödvändigt att göra så annars går hela handen i spagat och det blir ingen styrsel alls i den.
Så egentligen är det tre operationer på ett litet område. Eller som Jens-Ole sa, det är en stor operation på ett litet område. Det sa han ganska strängt när jag tyckte att det var onödigt med så lång sjukskrivning. Jag har ändrat mig.
Jag halverade kaxigt medicindosen efter att ha sovit gott i går natt. Det var dumt gjort. Jag har ändrat mig, igen.
Det finns ganska mycket att läsa om tumbasartros på nätet.
I morgon kommer ungarna hem, de får ta hand om det här och jula till det. Jag ger upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar