onsdag 16 december 2009

opererad


Nu är det gjort.
Det var lite resonerande före operationen om jag skulle sövs eller om det skulle vara lokalbedövning. Eftersom det var min kropp som skulle bearbetas så föreslog jag att jag skulle få bestämma. Och jag ville sova. Det är ett åtråvärt tillstånd och kan man få hjälp så är det bara att tacka och ta emot.
Och jag sov! Missade både lunchen och middagen. Framåt kvällningen ansågs jag vara hungrig och fick nyponsoppa, knäckebrödsmackor och morfin. En underbar kombination.
Men eftersom jag sovit hela dagen och dessutom hade ont och en bedövad arm att hålla reda på så blev det inget sovet på natten. Armen var upphängd i en droppställing. Ändå hade jag för mig att jag måste hålla upp den, det var ganska drygt. Under natten kom känseln tillbaka sakta och därmed tilltog värken. Den natten blev det inget sovet.

Men de andra fyra kvinnorna på salen sov gott, fast en hade problem med sitt ben så jag var uppe och letade efter en kudde att lägga under hennes knä.
Det var länge sedan jag såg en sal med sex sängar. Visserligen var vi fyra pers där når vi var som flest men det var rörigt nog.
Lasarettet var lite schabby chic tror jag det heter om man ska vara snäll. Det var avskavd färg, brun fällning i handfatet, rostiga beslag och gjorde intryck av stort renoveringsbehov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar