måndag 18 januari 2010

Försäkringskassan

Jag ringde till Försäkringskassa och fick veta att jag hade plats 158 i telefonkön. Men 53 handläggare kämpade för att nå fram till just mig. Funderade en stund på hur lycklig jag skulle vara över det. Då fick jag veta att det var 51 handläggare kvar, lite senare var de 49, sedan 48.
Då blev jag orolig, vad händer på Försäkringskassan?
Men efter 20 minuter fick jag prata med en levande människa, en trevlig tjej som talade om att hon inget visste. Det var ännu inte beslutat om jag skulle beviljas sjukskrivning, det är nämligen något man ansöker om, men det skulle beslutas inom 30 dagar från det att begäran kommit in. Om jag fattat rätt.
Då har jag redan börjat jobba.
Eftersom jag jobbar mycket med muntlig information så bör jag kunna göra lite nytta på jobbet. Om jag hade jobbat inom åldringsvården, i storkök eller som byggjobbare hade jag inte kunnat gå tillbaka i förtid. Förmodligen hade jag behövt byta jobb. Men nu jobbar jag med information och käklederna är fortfarande intakta (och det vill jag inte ha någon kommentar på).
Jag var in på jobbet och hälsade på idag, mest för att kolla om jag behövdes. Där var det som vanligt lite halvkaos och det borde jag ha begripit, måndagar är sådana på mitt jobb. Det var ingen som hade tid med mig så jag åkte hem igen.

3 kommentarer:

  1. Grattis! Att du kom framåt i kön, menar jag. Jag brukar lite modstulet lägga på telefonluren när jag får höra att "jag behåller min plats i kön". Så himla förtjust i plats 97 är jag ju inte. Eller var man nu hamnat.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jo jag sa att de var duktiga på att hantera telefonkön, men även folk på Fk behöver äta lunch. Det är bra för humöret och omdömet, hoppas de äter ordentligt.

    SvaraRadera