torsdag 21 januari 2010

känselnerver


Högerhanden måste få vara med i verksamheten, framför allt tummen, sa arbetsterapeut Eva. Den har jag ju tänkt bort, avstått från att använda. Mobbat ut den helt enkelt. Det gjorde ju ont att använda den. Nu vill Eva att jag ska koppla upp tummen mot hjärnan och låta den vara med.
Jag är en lydig tant så jag försöker använda höger hand och tummen så mycket det går. I morse skulle jag smörja in mig med hudkrämen som jag måste ha för att inte krackelera. Använde lydigt höger hand och kände plötsligt att jag fått så grov och skorvig hud i ansiktet och på halsen och hela kroppen!!
Hjälp vad har hänt?
Så tog jag mig för pannan, som man gör när man tänker efter, men jag gjorde det med vänster hand och då var huden lik sig!
Jag satt och klappade på mig själv en stund, ömsom med höger och ömsom med vänster. Med höger hand kändes huden grov och med vänster var den som vanligt. Nu vet jag inte vilken hand jag ska lita på.
Men sedan fick jag en förklaring; Hela handen påverkades av opererades också känselnerver. Det är en stor operation på ett litet område, sa kirurgen Jens-Ole.
Jaja, kom nu lilla tummen så ska vi vika tvätt, det ska bli så roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar