tisdag 19 januari 2010

Skratta eller gråta?

Jag har ett ordspråk som jag släpat med mig länge och jag vet inte var det härstammar ifrån men det lyder sålunda:
Sanningen ska göra dig fri men först gör den dig galen.
Det blev lite extra aktuellt idag när jag öppnade ett brev från löneavdelningen. Det visade sig att jag skulle få minuslön i januari?! Det stod att jag skulle ringa upp och en kvinna förklarade varför det blivit så och jag begrep ingenting. Inte mer än att jag blev skyldig arbetsgivaren några tusen därför att jag varit sjukskriven men att jag skulle slippa betala för det skulle regleras på februarilönen.
Tack det var ju snällt.
I går hämtade jag mina nya glasögon, progressiva, sedan bet jag sönder en tand. Och idag får jag veta att jag inte får någon lön förrän i februari och då är den reducerad.
Dagens goda råd:
1. Lämna sjukintyget till löneavdelningen direkt du får det. De behöver ha tid på sig för att lista ut vilken sorts lön de ska betala ut.
2. ”Se till att ha en årslön på banken” sa någon som inte levt som vi vanliga dödliga, (fast hon är nog död nu?)
3. Blanda muslin själv
4. Köp inte nya glasögon i januari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar