torsdag 14 januari 2010

Matproblem

Dottern har farit till Uppsala, maken var på rymmen, det var lunchdags och jag var hungrig. Eftersom jag är en händig och företagsam kvinna klarar mig själv, jajamen.
Det fanns fiskgryta kvar i kylen och till detta ville jag ha potatis.
Potatisen var kokt men inte skalad.
Men jag borde ju kunna klara av att skala potatis. Spetsade sålunda potatisen på gaffeln och försökte greppa kniven med högerhand. Det gick inte bra. Som om jag hade haft en hockeyhandske på handen. Det blev det vanliga greppet till slut, pekfinger och lillfinger under, långfinger och ringfinger över. Men så ska ju tummen hålla skalet mot kniven och det gick verkligen inte med det greppet. Jag bytte hand och höll gaffeln med höger och kniven med vänster. Fummel. Tappade potatisen. I med gaffeln igen, potatisen gick sönder. Pilla bort skal för hand. Osv
En kvart senare stjälpte jag upp fiskgrytan på tallriken och insåg att det var råris i lådan också.
Jag hade i alla fall tränat på att skala potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar