tisdag 5 januari 2010

gipset är borta




Gipset är borta, befrielse, lättnad, underbart, Hurraaa!
Mer än såhär visar jag inte av sår och elände, det ser lite läskigt ut.
Nja, kunde ha varit underbart, men handen är stel och öm och den stelopererade leden är dessutom svullen.
Såhär gick det till: Först tog en sköterska bort gipset och stygnen, jag fick äntligen tvätta handen, första gången på tre veckor! Sedan fick jag irra iväg till röntgen och kolla så att alla benbitar låg rätt vilket de tydligen gjorde fast handen såg ganska deformerat ut. Så tillbaka till mottagningen igen där en sköterska och kirurgen, den starke Jens-Ole som man inte ska skaka hand med, kollade röntgenbilder och gav instruktioner. Därefter fick jag komma till arbetsterapeuten som drog på en elakt trång liten vante som skulle göra så att inte handen svullnade mera. Det gjorde ini”#€%&/ ont. Inte var det så stram som behövdes heller så den kommer nog inte att vara kvar så länge. Och så gjorde hon en ortos, dvs en skena som ska hålla reda på tummen och ge stöd. Det kändes däremot tryggt och skönt.
Av henne fick jag också fyra övningar som jag ska göra.
1. Böj tummen vid yttersta leden, håll kvar en stund men det får inte göra ont. Håll handen stilla och rita långsamt cirklar med tummen
2. Böj och sträck alla fyra fingrarna
3. Sträck armarna uppåt och spreta med fingrarna, knyt händerna och dra ner till axelhöjd.
Det är som miniyoga stillsamma övningar alltså men ganska ofta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar